Expo: OAZE (Jonge Makers Ginter) - SPECTRUM

Kom je graag naar de 'midi'ssage van SPECTRUM op zaterdag 26 september om 19.00 uur? 
Schrijf je dan hier in via onze ticketpagina.
De tentoonstelling wordt ingeleid door Sander Misplon, trekker SPECTRUM, en geopend door Lieselotte Denolf, schepen van cultuur. Een drankje wordt u aangeboden door Lokaal Bestuur Torhout / Cultuurcentrum de Brouckere. U bent van harte welkom.
Reservatie is noodzakelijk, plaatsen zijn beperkt.

De tentoonstelling is vrij toegankelijk van dinsdag tot vrijdag van 8.30 tot 12 en 13.30 tot 17 uur en op zaterdag van 13.30 tot 17.30 uur. Gesloten op zon-, maan- en feestdagen.

Een spectrum onderstreept zijn uitersten. Op welke manier de extremen bepaald worden, geeft het hele spectrum zijn kleur en betekenis. Het Ginter-gebied ankert zichzelf als spectrum dat zich spreidt over Gistel, Oudenburg, Jabbeke, Ichtegem, Torhout, Zedelgem, Koekelare en Kortemark. De vraag is niet wat de bepaalde extremen zijn, maar hoe het gebied tussenin ons als mensen verbindt.

Anaïs Maes, Tim Theo Deceuninck, Sabine Zinc, Brian V. Compernolle, Layla Dupon en Sander Misplon keren terug naar een gemeenschappelijke ruimte in het cultuurcentrum de Brouckere. Hoewel Ginter als gemeenschappelijke deler geldt, bewandelen ze elk een ander pad met verschillende overtuigingen en fascinaties.

Anaïs Maes (°1998) is een performancekunstenaar. Haar werk is niet bepaald in een medium, en reikt van video tot woord tot illustraties. Ze kijkt op welke verschillende manieren ze een verhaal kan vertellen. Kan taal breder bekeken worden dan enkel een manier om te communiceren, en wat zijn de negatieve aspecten van een taal-gebaseerde maatschappij? Naast de zoektocht om taal te begrijpen, zoekt ze haar positie in een westerse, normatieve en dominante samenleving.

Brian Vancompernolle (°1978) is in het dagelijks leven software architect. De ratio en logica uit zijn job vult hij in zijn vrije tijd aan met een artistiek aspect: het tekenen van naaktmodellen in houtskool en conté krijt.
Zijn keuze voor deze kunstvorm situeert zich in de tijdloze synergie tussen vorm, lichaam en schaduw, die bij live-drawing krachtig naar voren komt. Zijn werken kenmerken zich door het samenspel der contrasten: harde lijnen afgewisseld met zachtere overgangen, de tegenstelling tussen donkere schaduwen versus licht reflecterende oppervlakken en de clair-obscur in voor- en achtergrond.

Layla Dupon (°1995) “A Ceramic Playground”: het beeld dat ontstaat na het spelen van een spel krijgt een nieuwe vertaling in een ritmisch patroon. Een patroon dat wordt opgebouwd door herhaling. Bij het spelen van vier op een rij, wordt er een raster gevormd van gekleurde cirkels met als doel steeds een winnende lijn te creëren. De hier verborgen, winnende lijn gaat op in een kleurrijk geheel. Tactiek en inzicht worden omgezet naar een geometrisch netwerk. Het geheel toont een eigen vertaling van een herkenbaar gegeven naar een abstract speelveld.

Sabine Zîc (°1995)
Beste Jacques
Ik herinner mij u als een bijzonder figuur.
Ik kreeg uw fotoarchief nadat u overleed.
Bedankt,
Sabine

Sander Misplon (°1998) is een tekenaar. Hij vraagt zich af wat net genoeg is om een beeld te maken zodat de kijker bij zichzelf op zoek gaat naar referenties. Hij gelooft dat elk kunstwerk een verzamelplek is van beslissingen en sommige daarvan zijn volstrekt rationeel. Een aantal eerder irrationeel. Hij vraagt zich af waar de tekening te vinden.

Tim Theo Deceuninck (°1992) werk en woont, vaak verkeerd geparkeerd, in Brugge. Zijn werk benadert de verschillende mediumspecifieke eigenschappen van fotografie zelf. Hij bevraagt de relatie tussen de technische paramaters en de manier waarop fotografie de herinnering vorm geeft. De fotograaf is geïnteresseerd in de oude fotografische technieken ontworpen om licht te registreren. Hij onderzoekt hoe licht het negatief transformeert op zeer kleine schaal. Het licht wordt secuur uitgewerkt met lens, focuspunten, meetinstrumenten en mechanische onderdelen. Op die manier tracht hij fotografie als medium volledig te begrijpen. Hij begrijpt tijd als een circulaire aanwezigheid.

 

Praktische informatie

Wanneer

Waar

Cultuurcentrum de Brouckere

Inschrijven

Organisatie

Cultuurcentrum de Brouckere