Een Belgisch-Palestijnse dansproductie
De heruitgave van Badke komt nu artistiek in Palestijnse handen, met name van Amir Sabra en Ata Khatab, en wordt Badke(remix).
De titel is een bewuste omkering van dabke, de naam van de Palestijnse volksdans en vertrekpunt van de voorstelling. Met achtergronden in de traditionele dabke, hedendaagse dans, hiphop, capoeira of circus brengen de Palestijnse performers een eigentijdse versie van deze dans die traditioneel voorbehouden is voor (huwelijks)feesten. Badke(remix) etaleert levensdrift en danslust als een vorm van verzet.
In Badke(remix) is voluit gekozen voor een eigentijdse versie van de volkse, niet-academische variant, een explosie van vreugde, een zeer vitale fysieke expressie die spreekt van verbondenheid, een bevestiging van ergens thuishoren. Dit soort collectieve lichamelijkheid kom je nauwelijks tegen in de hedendaagse dans met zijn nadruk op individualiteit en reflectie. In het hart van de sociale dabke zit iets unieks dat de Palestijnse dansers met fierheid aan de rest van de wereld kunnen laten zien.
Maar Badke(remix) is geen zoektocht naar een verloren gewaande authenticiteit. Daarom integreren de makers ook naast traditionele dabke, hedendaagse dans of hiphop. Badke(remix) wordt zo een vitale vorm van collectief ergens-thuishoren in een geglobaliseerde context, die tegelijk ook het verlangen uitdrukt om deel uit te maken van de wereld daarbuiten. Hoeveel hedendaagse informatie kan de dabke verdragen? Kan je aan deze bijna heilig verklaarde volksdans een andere draai geven? Hoe flexibel is de traditie? En hoe kan je de volksdans bevragen zonder het volk weg te jagen? Dat zijn vragen die zich opdringen.
Bovendien wordt onder de bezetting de samenhorigheid vaak dwangmatig terwijl onderlinge spanningen onderhuids woekeren; de sociale controle is vaak fnuikend voor individuele aspiraties; het beroep van danser wordt nauwelijks hoger aangeslagen dan dat van sekswerker (en die zijn er niet!). En dan hebben we het nog niet gehad over het geweld dat tot de orde van de dag behoort. Doorheen het feestelijk oppervlak van Badke(remix) dringt die andere werkelijkheid door, als koude windstoten door de kieren van een slecht geïsoleerde woning. Maar aan het eind overheerst toch de gedachte: we gaan ons niet laten doen, door niemand. We dansen tot we erbij neervallen.
Op locatie: Deze voorstelling zal plaatsvinden in De Spil, H. Spilleboutdreef 1, Roeselare.
Extra: De voorstelling wordt ingeleid om 19.15 uur.
Interview met Ata Khatab en Rebecca Kaoud in Bruzz: Met stampende voeten aandacht vragen voor Palestina: 'We zijn meer dan slachtoffers' | BRUZZ
Choreografie: Amir Sabra en Ata Khatab
Dansers & Creatie: Bresa Ayub, Deama Zahran, Hala Salem, Hamza Damra, Jassi Murad, Marah Haj, Mohammed Al Tayeh, Rebecca Kaoud, Rima Baransa, Samer Raya, Shahed Jabarin, Yousef Sbieh
Soundtrack: Naser Al-Faris, bewerking door Sam Serruys
artistiek assistent: Abdallah Damra
geluid: Hanne Nuyttens
licht: Ine Van Bortel
gebaseerd op Badke 2013 van Koen Augustijnen, Rosalba Torres Guerrero, Hildegard De Vuyst
spreiding Sepehr Sharifzadeh (laGeste)
productie laGeste | Stereo48
co-productie KVS | Viernulvier
in samenwerking met Siamese Cie (Gloed vzw)
met steun van Stad Gent, de Vlaamse Overheid, de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter
Praktische informatie
Wanneer
- vr 26 september 2025 van 20 tot 21.30 uur